Monday 17 November 2014

Resepi Beef Lasagna

hari jumaat hari tu terlajak rajin jadi saje nak test power buat lasagna nih. actually bahan2 memang aku dah beli lama dah cuma xsempat je nak masak. maklumla bz kalahkan menteri...hehe..bz buat taik mata je pon...apa pon takbulehhh...jadi hari jumaat tu nekad jugak nk masak ni walaupon xtahu sape nak abehkan...

BAHAN2 sos daging:
1 paket daging cincang ramly (tak ingat brape gram)
1 tin kecik sos prego tradisional
minyak untuk menumis
1 biji bawang besar
1/2 labu bawang putih
sedikit serbuk oregano
sedikit serbuk lada hitam
garam dan gula



CARA2
 tumis bawang merah dan putih yang dah di potong dadu sampai layu..
masukkan daging cincang ramly.  masak daging tadi sampai bertukar kaler gelap. bagi air daging tadi kering sikit. lepas tu tuang kn sos prego..campak kan lada hitam dengan oregano..perasakan dengan garam dan gula...bagi kuah kering ckit dan bila da ok rasa dia boleh la tutup api.

BAHAN2: sos putih
3 keping cheese chesdale(nak guna cheese bege pon boleh)
250ml fresh milk
3 sudu besar tepung gandum
2 sudu besar butter
garam



CARA2:
cairkan butter dalam kuali degan api perlahan..jagan kuat2 nanti hangus pulak.
masukkan tepung gandum dan kacau jangan bagi berketul
masuk kan susu dan cheese.
kacau sampai cheese cair tp jangan lupa letak garam..ok siap..boleh ketepikan..tapi kalau agak2 pekat sangat boleh tambahkan sikit lagi susu.


dalam periuk laen boleh la di celur kepingan2 lasagna ni..aku pakai yang oven ready tu brand san mero..tp aku nak bagi tau..kepingan ni kena celur@ rebus sekejap. cara dia sama cam kita masak mee spageti..rebus dalam air yang ada minyak dan garam.
aku tersalah teknik time ni sebab rebus kejap sangat. jadi korang rebus lame2 ckit tp jangan sampai hancur pulak.


ni la rupa nya keping2 lasagna yang belum di rebus..aku test sebab nak kira nak kena pakai brape keping..aku buat 3 layer je..jadi pakai 5 keping jela..ni ikotla size loyang korang besar mana ye...cam aku ni kecik je kot.


ok ni masa dah nak start buat, tapi sebelum tu aku grisss kan loyang tu dengan planta ckit tak nak bagi melekat..ni 1st layer...letak keping2


ok lepas tu baru penuhkan permukaan dengan daging 


kemudian dilitupi dengan sos putih..sos ni lagi banyak lagi best


taburkan dengan parmesan dan mozarella cheese,,,fuh...sedapnye..lagi banyak cheese lagi sedap..ok..tapi nanti jangan ngadu kalo korang gemuk eh,,ni memang edisi menternak lemak..


lepas tu tutup balik dengan keping2...
ulang dari step letak sos daging sampai tabur cheese. buat la 3 layer 


ni lapisan terakhir sebelum bakar..atas sekali mesti sos putih dan di limpahi dengan keju2..peerrrgghh!! tak boleh tahan tengok..bakar dalam oven selama 30 minit api atas dan bawah..senang cakap sampai perang  cheese tu


tadaaa!!! siap untuk jadi lemak2 dalam badan..hehe

memang sedap...tapi kalo sos putih lagi banyak lagi sedap...aku siap bawak gi tempat keje...budak2 ni siap nak order lagi dengan aku..alhamdulillah..rezeki2..sape2 yang belom try jom la buat...tak susah pon..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...