Thursday 6 November 2014

Resepi Moi@Kanji

selamat pagi....heeeeeee...ceria ye...hai mestila uuoiilss..i cuti ari ni...owh syorga!! rase nak guling2 je atas toto...kah2..nak bangun p mandi pon rase malas gila..malas2 pon meh aku nk share resepi org malas...resepi moi..moi ye...bkn amoi..ni tak tau la.ada yang panggil moi. ada yang panggil kanji..
aku xpenah makan pon..tp hari tu cik is demam..makanya suke2 dia la nak request makan moi..
ala anje2...nyampah. aku pon terkial2 bukak google konon nak carik resepi. sekali dia nk macam mama dia punya version..OMG....ok la..ok la tayang..xsampai ati pulok xbuat...kang kempunan nak makan...mak dia dh la jauh nk suruh datang buat moi pon...(melampau sungguh dtg kl semata2 buat moi kat anak)  jadi aku pon tipon la mak dia memalam buta.
haish..nasibla makcik tu xtido lagi tau...dapat la resepi dia...meh sini nak share..


eh tibe2 keluar gambar kuali plak...bahan utama dia dalam tu..
2 genggam beras yang dah di basuh bersih..
letak air separuh periuk atau kuali. sebab nak rebus beras tu jadi cam bubur..ok ada pahem.


sila abaikan papan pemotong aku yang super osem tu...bahan2 lain..suku kotak santan...xkisahla kotak ke fresh ke.
1 btg serai d titik2
1/2 bijik bawang merah dimayang halus
suku inci halia dipotong @ketuk sampai lebam jgn p belasah halia tu plak
2 ulas bwg putih dipotong
5 eko udang
daun sup
garam
pak ajinamoto kalo suka letak la

mula2 rebus beras sampai kembang jadi macam bubur...tp jgn hancur pulak nanti tak comey kanji tu..pastu campak je serai,segala bawang2an yang dh di potong n halia dalam periuk tu...bagi dia didih...
pastu letak santan.santan ni jangan banyak sangat nt dia pekat n muak bila makan. bila cam dah cantek...macam cantik..macam comey je kan..hihi..pastu baru letak garam n pak aji..last skali baru letak udang n daun sup.
 udang ikot suko la nak letak seko2 ke..nak potong ke..kalo versi aku..ceh siap ada versi lagi..hee..aku belah dua je udang tu. pastu siap2 kopek kulit..nt cik is tinggal telan je..
kalo x kopek kang anje2 titew tu dok ter ek ek mintak kopek kan kulit udang...
alololo...kulit udang pon nak kena kopek..yela tayang...kopek sambil mngomel..hahaha
kalo aku telan je sekali dengan kulit2...haha..memang dasar mulut buaya..sume benda aku telan..

ha lupa nak bagi tau...tula dah melalut sampai ke mana dah...daun sup tu kena ada...kalo xda cam xbest je moi korang nanti...dia xda rasa yang buat moi tu jadi sodappp sangat..rase nak tambah lagi..ceh!! hehe..try la buat...pastu time nak makan tabur lada sulah cikit...emmmdaap..gmbr dah siap xda..sb da selamat dalam perot ku yg shoomelll ni...hewhewhew..

hasilnye....cik is ckp okla...boleh la...eleh..sedap cakap jela sedap...xnk ngaku pulop..i tau i mmg masak sedap ponggg...kahkahkah

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...